CZWARTEK, 18 PAŹDZIENIKA 2018

Zielona herbata - za co ceni ją Anna Lewandowska

Zdjęcia: Agencja FotoIP

Zielona herbata szturmem zdobyła nasze zaufanie. Jej właściwości są nieocenione. Picie tego naparu poprawia urodę, wspomaga zdrowie i koi nerwy. Najzdrowszy rodzaj zielonej herbaty na świecie to japońska matcha. Dla mnie… HIT! - ocenia na swoim blogu aktywna mama Anna Lewandowska.

 

 

W Chinach dobroczynne właściwości zielonej herbaty znane są od lat. Jej historia sięga do 2700 r. p.n.e. Legenda głosi, że jeden z cesarzy chińskich, odpoczywając pod krzewem herbacianym, zauważył, że kilka listków wpadło mu do miseczki z gorącą wodą. Gdy spróbował aromatycznego naparu, poczuł się nim oczarowany.

Od ponad tysiąca lat Chińczycy używają jej do leczenia ospałości, zaburzeń trawiennych, bólów głowy, kłopotów ze wzrokiem (nieostre widzenie), zatruć alkoholowych i rozstrojów żołądka.

 

 

Dzisiaj naukowcy także potwierdzają, ze picie takiego naparu przynosi wiele korzyści. Zawiera m.in. witaminy A, B, B2, C, E, K oraz wiele minerałów i mikroelementów takich jak m.in. fluor, żelazo, sód, wapń, potas, cynk.

 

 

Dowiedziono, że jej regularne spożywanie zielonej herbaty zmniejsza ryzyko zachorowania na raka płuc, jelita grubego i skóry. Poprawia także pracę układu krążenia oraz wzmacnia szkliwo, zapobiega chorobom dziąseł. Warto także napić się zielonej herbaty, gdy czeka nas spory wysiłek umysłowy – ma ona właściwości pobudzające, pobudza szybkość zapamiętywania i kojarzenia.

 

 

Zielona herbata wpływa także na wygląd. Pomaga uzyskać zgrabną sylwetkę – przyspiesza przemianę materii oraz ma działanie moczopędne, dzięki czemu szybciej pozbywamy się organizmu toksyn.

 

 

Herbaciany wyciąg używany jest także obecnie w produkcji kosmetyków – mleczkach, żelach, kremach, szamponach, pielęgnacyjnych wodach perfumowanych.

Tak wzbogacone kosmetyki chronią m.in. skórę przed szkodliwym działaniem słońca – kremy; wzmacniają cebulki włosowe – szampony; zabezpieczają twarz przed infekcjami – mleczka; zmniejszają potliwość, chronią przed grzybami i bakteriami – kremy do stóp; eliminują z komórek zbędny tłuszcz – produkty antycellulitisowe.

 

 

Oczywiście, aby w pełni wykorzystać dobroczynne działanie zielonej herbaty należy pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad jej przygotowywania:

  • temperatura parzenia waha się w zależności od rodzaju zielonej herbaty, ale najczęściej jest to między 80 °C a 90 °C, a czas parzenia powinien wynosić od 2 do 3 minut. Najniższa temperatura zaparzania nie powinna być niższa niż 60 °C do 65 °C, a najkrótszy czas parzenia nie powinien być krótszy niż 30 sekund. Generalnie, im lepsza jakość liści, tym krótszy czas zaparzania. Zaparzanie zbyt gorącą wodą lub zbyt długie parzenie będzie skutkowało gorzkim smakiem;

  • do przygotowania filiżanki napoju wystarczy jedna mała łyżeczka zielonej herbaty;

  •  naparu nie powinniśmy pić tuż po posiłku, najlepiej między nimi. Zielona herbata może, bowiem utrudnić przyswajanie żelaza, zawartego w potrawach;

  • pamiętaj, aby nie pić jej tuż przed snem – ma działanie pobudzające.

 

 

Pod nazwą „zielona herbata” kryje się wiele jej rodzajów. Mimo, że każda z nich jest korzystna dla naszego zdrowia, warto znać delikatne różnice między nimi.

• Gunpowder - liście herbaty zwinięte są ciasno w małe kulki, przypominające proch strzelniczy (stąd nazwa), llistki rozwijają się podczas parzenia herbaty; zalewamy ją wodą o temperaturze 70°C i parzymy ok. 4 minuty.

• Chun Mee (Drogocenne Brwi) - kształt listków przypomina nieduże brwi; dzięki większej zawartości teiny, odznacza się intensywniejszym i mocniejszym smakiem, należy parzyć 3-4 minuty w temperaturze 70°C; można pić ją przez cały dzień wielokrotnie zaparzając.

• Natural Leaf - charakteryzuje się delikatnym smakiem, dlatego polecana jest dzieciom; zawiera najmniej teiny wśród zielonych herbat, pije się ją słabą, parząc przez 2-3 minuty w temperaturze 50°C.

• Matcha - wykwintny gatunek, puder herbaciany (listki zmielone) wykorzystywany w japońskiej ceremonii picia herbaty; napar charakteryzuje się intensywnym zielonym kolorem; zawiera wiele witamin; zalewa się ją prawie wrzącą wodą i szybko miesza.

• Genmaicha - herbata zielona wymieszana z prażonym brązowym ryżem i kukurydzą, stymuluje proces trawienia; zalewa się ją wodą o temperaturze 90°C i parzy przez 1-2 minuty.

• Lung ching (Studnia Smoka) - nazwa pochodzi od ruchów (przypominających smoka), które wykonują liście podczas parzenia; ma łagodny smak, zawiera dużo witaminy C i aminokwasów, a dzięki zawartości ogromnej ilości katechin ma działanie antyrakowe. Należy zalewać wodą o temperaturze 70°C i parzyć 3-5 minut.

• Sencha -  bardzo popularna odmiana o intensywnym smaku, posiada silne właściwości antyrakowe oraz zapobiega wzrostowi poziomu cukru we krwi; parzyć się ją w temperaturze 80°C przez 2-3 minuty; nadaje się do wielokrotnego parzenia.

• Bancha - wytwarzana z liści z późnego zbioru, bogata w wapń i żelazo; ze względu na niską zawartość teiny jest odpowiednia dla dzieci.



KEYWORDS
plotki gwiazdy zdjęcia paparazzi Anna Lewandowska

KOMENTARZE




WYŚLIJ

szukaj

GO!

Newsletter

GO!
-->