Organizacja czasu, czyli jak mieć czas na wszystko

Czy masz czasem wrażenie, że czas ucieka Ci między palcami? Jeśli tak to nie jesteś w tym odosobniony. Wielu ludzi ma podobny problem i większość z nich nie wie jak sobie z nim radzić. W rezultacie, może się okazać, że zaniedbujemy pracę, rodzinę lub nie mamy w ogóle czasu wolnego dla siebie. Pomocna może być dobra organizacja czasu, która pomoże nam ustalić właściwe priorytety, a także znaleźć czas tam, gdzie wydaje się, że go w ogóle nie ma. Przyjrzyjmy się sprawdzonym metodom na organizację czasu w każdym aspekcie naszego życia.

Dobra organizacja czasu

Dobra organizacja czasu jest procesem, który może trochę potrwać, aż osiągniemy wymarzony efekt. Istnieje wiele narzędzi, które mogą nam w tym pomóc, takich jak chociażby znane i popularne ostatnio bullet journal. Jednak aby odnieść sukces, na początek musimy podjąć świadomą decyzję, że chcemy coś zrobić z problemem jakim jest brak czasu. Jeżeli podejmiemy odpowiednie kroki, w naszym planie zajęć powinno znaleźć się miejsce na wszystkie najważniejsze rzeczy, a także zostać nieco czasu wolnego, który będziemy mogli poświęcić na rozrywkę, czy na zadbanie o siebie. Przyjrzyjmy się więc kilku sprawdzonym metodom na organizację czasu, a następnie po prostu się do nich zastosujmy.

Jak zorganizować czas – lista zadań

Bardzo dobrym pomysłem jest stworzenie listy zadań na każdy dzień. Może okazać się to kluczowe w uzyskaniu nieco większej ilości czasu wolnego. Jak powinna wyglądać taka lista? Powinniśmy na niej umieścić obowiązki, z których musimy się wywiązać danego dnia wraz z ilością czasu jaką nam to zajmie. Dobrze jest tutaj uwzględnić czas poświęcony na pracę, spacery z psem, odpisanie na maila, sprzątanie w domu, itp. Konkretny plan godzinowy pozwoli nam trzymać się konkretnego czasu jaki mamy poświęcić na dane zadania. Poza tym, warto na tej samej lub oddzielnej liście, wpisać wszystkie zadania, z których musimy się wywiązać w tym tygodniu, miesiącu, itp., a następnie przydzielić je do konkretnego dnia. Dobrze jest również zostawić nieco czasu wolnego na wypadek złego samopoczucia czy gorszego dnia. W takiej sytuacji możemy wykonać niektóre zadania wcześniej, a inne przełożyć na przykład na kolejny dzień. Jeśli chodzi o miejsce gdzie taka lista miałaby się znaleźć, możemy ją stworzyć samodzielnie w zeszycie lub skorzystać ze wspomnianego wcześniej bullet journal, w którym mamy gotowe pomysły na uporządkowanie wszystkich zadań.

Dobre wykorzystanie czasu – rób jedną rzecz na raz

Dość często pojawia się błędne myślenie, że jeśli zajmiemy się kilka rzeczami na raz, to szybciej je skończymy i zyskamy więcej czasu. Jest to zdecydowanie fałszywe stwierdzenie. Jeśli zajmujemy się kilkoma rzeczami na raz, to żadnej z nich nie jesteśmy w stanie poświęcić odpowiedniej uwagi. W rezultacie spędzimy na wszystkich tych zadaniach więcej czasu. Dużo lepszym pomysłem będzie wykonywanie zadań po kolei i skupienie się tylko na jednej czynności na raz. W takim wypadku nasza praca jest bardziej efektywna, szybciej kończymy poszczególne zadania, a rezultaty są dużo lepsze.

Zasada dwóch minut

Wielu z nas ma skłonność do odkładania wszystkiego na później, przy czym to „później” jest bliżej nieokreślonym czasem. W rezultacie gromadzi nam się całe mnóstwo niewykonanych zadań, które czekają aż się nimi zajmiemy. W miarę jak ich przybywa mamy coraz mniej sił i chęci, żeby coś z tym zrobić. Pomocna może się tutaj okazać zasada dwóch minut. O co chodzi? Jest ona bardzo prosta w wykonaniu – zakłada, że jeśli jakieś zadanie zajmie nam mniej niż dwie minuty, należy je wykonać od razu. Takie podejście pomoże nam uniknąć gromadzenia się dużej ilości niewielkich zadań do wykonania. Chociaż zasada dotyczy dwóch minut możemy ją zmodyfikować na swoje potrzeby i zmienić dwie minuty na trzy lub na pięć.

Organizacja czasu pracy

Kolejnym wyzwaniem może być organizacja czasu pracy. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób pracujących na własny rachunek lub tych pracujących w trybie home office. Bardzo łatwo mogłoby się okazać, że zamiast 8 godzin dziennie, na pracę przeznaczamy dużo więcej lub dużo mniej (wiele zależy w tym aspekcie od charakteru i motywacji danej osoby). Aby więc jak najefektywniej wykorzystać czas pracy warto poznać kilka przydatnych zasad. Jedną z nich jest oddzielenie miejsca pracy od reszty domu. Jeśli pracujemy w tym samym miejscu, gdzie spędzamy wolny czas, możemy mieć skłonność do szybkiego rozpraszania uwagi. Poza tym, warto zaplanować na początek dnia wykonanie najtrudniejszych zadań, a dopiero później tych prostszych. Należy też pamiętać o regularnych przerwach na posiłki, które pozwolą nam zachować równowagę między pracą, a domem.

Znajdź czas na wszystko

Kontynuując poprzedni wątek, warto wyznaczyć konkretne granice czasu i miejsca pracy. Dzięki temu nie będziemy brać ze sobą pracy do domu, czy też jeśli pracujemy zdalnie, nie będziemy spędzać na tym przesadnej ilości czasu. W ten sposób uda nam się znaleźć czas dla siebie, dla rodziny i na odpoczynek. Dobrym pomysłem będzie zresztą wpisanie w swoim planie zajęć i zdań czasu poświęconego właśnie rodzinie oraz tego, który chcemy przeznaczyć na odpoczynek. Nasze życie będzie wtedy zrównoważone i uda nam się znaleźć czas na wszystko.